A History of Monsters klasik: Makhluk Frankenstein
Makhluk Frankenstein seperti yang digambarkan oleh Boris Karloff dalam filem 1931
Makhluk Frankenstein mempunyai perbezaan dari raksasa yang lain popular dikaitkan dengan Halloween. Bukannya berdasarkan kira legenda kuno, konsep agama, atau tokoh sejarah, asal-usul beliau adalah semata-mata sastera dalam alam semula jadi, yang terhad kepada satu buku. Walaupun begitu, persepsi orang ramai terhadap Makhluk yang telah banyak berubah sejak penerbitan novel asal, yang membawa kepada gaya liar berbeza dan plotlines dalam adaptasi filem pelbagai.
Persepsi rakyat terhadap Makhluk yang telah menjadi begitu sesat oleh masa dan dekad poster filem mengelirukan dan tajuk artikel yang paling menggunakan nama "Frankenstein" untuk merujuk kepada makhluk itu sendiri, dan bukan saintis yang menciptakan dia! Pemahaman sejarah kesusasteraan adalah perlu untuk memahami kebenaran sejarah tragis Makhluk dan bagaimana dekad penyesuaian filem berubah dia ke dalam kasar itu lambat geraknya paling tahu dia sebagai hari ini.
Kejadian dalam makhluk yang
Edisi pertama novel Frankenstein, yang ditulis oleh Mary Shelley, telah diterbitkan tanpa nama di London pada tahun 1818. Nama Shelley pertama kali muncul novel apabila ia dicetak semula pada 1831. sarat dipengaruhi oleh Gothic dan pergerakan Romantik sastera abad ke-19, novel Frankenstein asal adalah sangat berbeza mengikut tema dari versi kemudian cerita. Pencirian Makhluk itu sendiri merupakan salah satu perbezaan utama. Bukannya dungu nonspeaking, pencirian Makhluk asal adalah seperti sensitif, makhluk pintar yang menjadi pahit, pendendam, dan akhirnya membunuh kerana dia telah ditolak oleh masyarakat manusia dan bapa-angka itu, Dr Frankenstein.
Bukannya membunuh semata-mata kerana dia adalah jahat, short Shelley ini makhluk yang melakukan perbuatan yang paling menakutkan sebagai membalas dendam terhadap Dr Frankenstein kerana tidak mewujudkan pengantin untuk beliau. Juga menarik, urutan penciptaan ikonik, yang berlaku biasanya dalam makmal rumit penuh dengan bahan kimia, mesin dan gegelung Tesla dalam adaptasi filem besar, tidak berlaku dalam novel ini. Rentetan kejadian hanya berlaku di dalam bilik gelap dan diberi ruang yang jauh lebih rendah dalam novel daripada sikap mental kedua-dua doktor dan Makhluk untuk perbuatan penciptaan. Frankenstein dianggap sebagai salah satu yang benar novel fiksyen sains pertama dan salah satu daripada kritikan terawal kedua-dua doktrin kemajuan sains dan sikap abad ke-19 yang telah ke keibubapaan.
Ilustrasi daripada imej muka edisi 1831 novel Frankenstein Shelley dengan Theodor von Holst
Perubahan kepada Frankenstein tarikh naratif asal kembali ke subuh sangat pawagam. Urutan penciptaan mula menjadi lebih rumit seawal 1910 apabila Syarikat Edison mencipta versi filem pertama Frankenstein. Seperti gambar bergerak kebanyakan masa, filem yang sangat pendek - jumlah panjangnya adalah di bawah 15 minit - jadi pembikin filem memilih untuk menekankan cermin mata penghidupan kembali Makhluk ke atas pencirian rumit dalam novel ini. Filem ini adalah salah satu filem seram pertama yang berjaya dan telah dibuat semula oleh Universal pada tahun 1931.
Universal Frankenstein filem, yang dibintangi oleh Boris Karloff sebagai Makhluk dan Colin Clive sebagai Doktor Frankenstein, merupakan satu kejayaan teater yang besar dan menubuhkan banyak klise kini dikaitkan dengan cerita Frankenstein itu; pembantu bongkok, Makmal rumit di istana, yang Makhluk yang merupakan mesin pembunuhan membabi buta, dan "otak rosak" titik plot. Filem ini diilhamkan satu pencapaian yang jarang berlaku; kesudahan yang dipanggil Pengantin Frankenstein yang bukan sahaja menyamai, tetapi melepasi filem pertama dalam kualiti. Pengantin sebenarnya lebih dekat dengan novel asal daripada filem Frankenstein yang lebih awal; Makhluk sebelum ini ganas menjadi mampu membentuk persahabatan, ucapan, dan keinginan seksual, yang mengubah dia dari mesin pembunuhan mudah ke dalam watak yang cemerlang direalisasikan. Dianggap oleh banyak untuk menjadi yang terbaik daripada semua seram filem Universal, Pengantin Frankenstein mungkin paling diingati hari ini untuk garis akhir muram Makhluk ini, "kami adalah kepunyaan orang mati."
"Tidak disokong untuk Ahli Pelupusan Saraf"
Siri Frankenstein Hammer bermula pada tahun 1957 dengan Sumpahan Frankenstein, salah satu filem yang paling awal dalam siri siaran seram, dan menubuhkan banyak ciri-ciri yang akan membezakan gaya pembikinan filem Hammer; reka bentuk set yang sangat baik untuk menyembunyikan bajet yang rendah, persembahan pepejal oleh Peter Cushing dan Christopher Lee (seperti Frankenstein dan makhluk-Nya, masing-masing), warna sinematografi, dan tahap yang melampau keganasan lewat tahun 1950-an pawagam.
Filem ini merupakan satu kejayaan kewangan yang besar untuk studio Hammer dan mengakibatkan penciptaan enam sequels: The Revenge of Frankenstein (1958), The Evil Frankenstein (1964), Frankenstein Dibuat Perempuan (1967), Frankenstein Mesti Dimusnahkan (1969), Seram Frankenstein (1970), dan Frankenstein dan Monster From Hell (1974). Tidak seperti filem Dracula Hammer, siri Frankenstein yang berpusat di sekitar Cushing Dr Frankenstein dan bukan makhluk itu sendiri, yang telah dipasang semula dan dimainkan oleh pelakon lain daripada Lee dalam filem sekuel. Fokus berbeza bermakna filem-filem ini adalah lebih baik dikenang Doctor semakin lebih gila Cushing (filem terakhir ditetapkan sepenuhnya dalam suaka) daripada pelbagai makhluk dia mencipta.
No comments:
Post a Comment